امامان معصوم ( ع )

تقدیم به همه ی عاشقان امامان معصوم ( ع )

امامان معصوم ( ع )

تقدیم به همه ی عاشقان امامان معصوم ( ع )

نص صریح پیامبراکرم (ص) بر تعداد امامان (ع)


« نص صریح پیامبراکرم (ص) برتعدادامامان(ع) » 





« حدیث عدد امامان »


رسول خدا(ص) خبر داده است که امامانی که بعد از او می آیند، دوازده نفرند. این موضوعی است که صاحبان کتب صحیح و مسند که نامشان در زیر می آید، از آن حضرت روایت کرده اند:

الف) مسلم در صحیح خود از جابر بن سمره روایت کند که گفت: شنیدم رسول خدا(ص) می فرمود: «این دین همیشه، تا قیام قیامت و تا هنگامی که دوازده نفر خلیفه بر سر شما باشند، استوار و برپاست. این خلفا همگی از قریش اند.»

در روایت دیگری آمده است: «همیشه کار مردم روبه راه است...»

در دو روایت دیگر آمده است: «تا آنکه دوازده خلیفه بیایند...»

در سنن ابو داود آمده است: «تا آنکه دوازده نفر خلیفه بر سر شما باشند.»

در حدیث دیگری است که فرمودند: «تا پایان دوازده نفر[1]

و در صحیح بخاری گوید: از پیامبر(ص) شنیدم که می فرمود: «دوازده نفر امیر و فرمانده اند.» راوی گوید: پیامبر(ص) پس از آن سخنانی فرمود که من نفهمیدم، پدرم گفت: فرمود: «همگی آنان از قریش اند.»

در روایت دیگری می گوید: سپس رسول خدا(ص) سخنانی فرمود که بر من پوشیده ماند، از پدرم پرسیدم: رسول خدا(ص) چه فرمود؟ پدرم گفت: فرمود: همگی آنان از قریش اند[2] 

در روایت دیگری است که فرمود: «دشمنی کسانی که با آنان دشمنی کنند، زیانی به ایشان نمی رساند[3]

ب) در روایت دیگری است که رسول خدا فرمود:

«لا تَزالُ هذِهِ الاُمّه مُستقیماً أمرها، ظاهره عَلی عَدوّها، حتّی یُمضی مِنهُم إثناعَشَرَ خَلیفه کُلُّهُم مِن قُریش، ثمِّ یَکون المَرج أو الهَرَج.»

کار این امت همیشه به سامان است و پیوسته بر دشمنانشان پیروزند تا آنگاه که دوازده نفر خلیفه، همگی از قریش، در گذرند. پس از آن فساد و خرابی یا فتنه و آشوب خواهد بود.[4] 

ج) در روایت دیگری آمده است که فرمود:

«این امت دوازده نفر قیم دارد که هر کس آنان را یاری نکند، زیانی به ایشان نرساند، همگی آنان از قریش اند.»[5] 

د) در روایت دیگری فرمود:

«کار این مردم تا هنگامی که دوازده مرد بر آنان ولایت داشته باشند، همواره در جریان است.»[6] .

هـ) از قول انس روایت کنند که آن حضرت فرمود:

«این دین تا دوازده نفر از قریش باشند، به هیچ روی نابود نگردد؛ و چون از دنیا بروند، زمین نیز، اهل خود را فرو می برد.»[7] 

و) در روایت دیگری فرمود:

«کار این امّت، تا هنگامی که همه آن دوازده نفر قیام کنند، همیشه قرین پیروزی است. آنان همگی از قریش اند.»[8] 

ز) احمد بن حنبل و حاکم و دیگران از مسروق روایت کنند که گفت: شبی نزد عبداللَّه بن مسعود نشسته بودیم و او قرآن به ما می آموخت که مردی پرسید: ای ابا عبدالرحمان! آیا از رسول خدا پرسیدید چه تعداد از این امت به خلافت می رسند؟ عبداللَّه گفت: از هنگامی که به عراق آمده ام، هیچ کس پیش از تو، چنین سؤالی از من نکرده است. بعد گفت: ما این موضوع را [از رسول خدا(ص)] پرسیدیم و آن حضرت فرمود: «آنان دوازده نفرند، به تعداد نقبای بنی اسرائیل.»[9] 

ح) در روایت دیگری ابن مسعود گوید: رسول خدا(ص) فرمود:

«خلفای بعد از من به تعداد اصحاب موسی هستند.»[10] 

ابن اثیر گوید: همانند این از عبداللَّه بن عمر و حذیفه و ابن عباس نیز، روایت شده است.[11] 

مؤلف گوید: نمی دانم مقصود ابن کثیر از روایت ابن عباس، همان است که حاکم حسکانی از ابن عباس روایت کرده یا غیر آن است.

روایات گذشته صریحاً می گوید: «عدد والیان دوازده نفر و همگی از قریش اند.» و امام علی(ع) در سخن خود مقصود از «قریش» را در این روایات بیان کرده و می فرماید:

«همه امامان از قریش اند و در این تیره از هاشم [اهل البیت(ع)] جایگزین شده اند، [ولایت] برای غیر آنان روا نیست و والیان جز ایشان شایسته [ولایت] نباشند.»[12]  و نیز فرمود:

اللّهمَّ بلی لا تَخلُوا الأَرضَ مِن قائمٍ للَّهِ بِحُجّه إمّا ظاهراً مشهوراً أو خائِفاً مَغموراً لِئَلّا تَبطُلَ حُجَجُ اللَّهِ و بَیِّناتِهِ...

خداوندا! آری، زمین هرگز از قیام کننده به حق برای خدا خالی نخواهد شد، [این امام قائم،] یا پیروز است و نمایان و یا خائف است و پنهان، تا حجتهای خدا و نشانه های روشن الهی نابود نگردد.[13] 



 «  پی نوشت ها  »


 [1] صحیح مسلم، ج3، ص1453، حدیث1821، این روایت را از آن رو برگزیدیم که جابر خود آن را نوشته است. صحیح بخاری، ج4، ص165، کتاب الاحکام؛ سنن ترمذی، باب ما جاء فی الخلفاء من ابواب الفتن؛ سنن ابو داود، ج3، ص106، کتاب المهدی؛ مسند طیالسی، حدیث 1278-767؛ مسند احمد، ج5، ص86 -90، 101-92،108-106؛ کنزالعمال، ج13، ص27-26؛ حلیه الاولیاء ابو نعیم، ج4، ص 333.

جابر بن سمره بن عامری خواهرزاده سعد بن ابی وقاص است که بعد از سال هفتاد هجری در کوفه وفات کرد. صاحبان کتب صحیح 164 حدیث از او روایت کرده اند. شرح حال او در کتابهای اسدالغابه، تقریب التهذیب و جوامع السیره، ص 277 آمده است.

[2] فتح الباری، ج 16، ص 338؛ مستدرک الصحیحین، ج 3، ص 617.

[3] فتح الباری، ج 16، ص 338.

[4] منتخب کنزالعمال، ج 5، ص 321؛ تاریخ ابن کثیر، ج 6، ص 249؛ تاریخ الخلفاء، سیوطی، ص 10؛ کنزالعمال، ج 13، ص 26؛ الصواعق المحرقه، ص 28.

[5] کنزالعمال، ج 13، ص 27 و منتخب آن، ج 5، ص 312.

[6] شرح صحیح مسلم، نووی، ج12، ص202؛ الصواعق المحرقه، ص18؛ تاریخ الخلفاء، سیوطی، ص10.

[7] کنزالعمال، ج 13، ص 27.

[8] همان.

[9] مسند احمد، ج 1، ص 406-398؛ احمد شاکر در حاشیه اول (398) گوید: اسناد آن صحیح است. مستدرک حاکم و تلخیص آن، ج 4، ص 501؛ فتح الباری، ج 16، ص 339؛ مجمع الزوائد، ج 5، ص 190؛ الصواعق المحرقه، ابن حجر، ص 12؛ تاریخ الخلفا، سیوطی، ص 10؛ جامع الصیفر، سیوطی، ج 1، ص 75؛ کنزالعمال، متقی، ج 13 ص 27 گوید: طبرانیفتح الباری، ج 16، ص 338. منتخب کنزالعمال، ج 5، ص 321؛ تاریخ ابن کثیر، ج 6، ص 249؛ تاریخ الخلفاء، سیوطی، ص 10؛ کنزالعمال، ج 13، ص 26؛ الصواعق المحرقه، ص 28. کنزالعمال، ج 13، ص 27 و منتخب آن، ج 5، ص 312. شرح صحیح مسلم، نووی، ج12، ص202؛ الصواعق المحرقه، ص18؛ تاریخ الخلفاء، سیوطی، ص10. کنزالعمال، ج 13، ص 27.همان. مسند احمد، ج 1، ص 406-398؛ احمد شاکر در حاشیه اول (398) گوید: اسناد آن صحیح است. مستدرک حاکم و تلخیص آن، ج 4، ص 501؛ فتح الباری، ج 16، ص 339؛ مجمع الزوائد، ج 5، ص 190؛ الصواعق المحرقه، ابن حجر، ص 12؛ تاریخ الخلفا، سیوطی، ص 10؛ جامع الصیفر، سیوطی، ج 1، ص 75؛ کنزالعمال، متقی، ج 13 ص 27 گوید: طبران و نعیم بن حماد نیز آن را در فتن آورده اند. فیض القدیر، ج 2، ص 458؛ تاریخ ابن کثیر، ج6، ص 250-248، در باب ذکر الأئمه الاثنی عشر الذین کلهم من قریش، از ابن مسعود.

[10] تاریخ ابن کثیر، ج 6، ص 248؛ کنزالعمال، ج 13، ص 27؛ شواهد التنزیل حسکانی، ج 1، ص 455، حدیث 626.

[11] ابن کثیر، ج 6، ص 248.

[12] نهج البلاغه، خطبه 142.

[13] ینابیع الموده، شیخ سلیمان حنفی در باب صدم، ص 523؛ احیاء علوم الدین، غزالی، ج 1، ص 4؛ حلیه الاولیاء، ج 1، ص 80 فشرده.



منبع مقاله: کتاب  « امامان این امت دوازده نفرند » - نوشته سید مرتضی عسکری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد